E-urheilijoille tukea matkalla kohti huippua

Urheiluopistosäätiö on käynnistänyt kolmivuotisen hankeyhteistyön Suomen elektronisen urheilun liiton (SEUL ry) kanssa.

Yhteisenä tavoitteena on parantaa harjoitteluympäristöä ja kehittää valmentamista ja auttaa urheilijoita kehittymään lajissaan.

“Urheiluopistosäätiö haluaa olla vahvasti mukana viemässä suomalaista e-urheilua eteenpäin. E-urheilu on kilpaurheilua sekä urheiluharrastus aivan samalla tavalla kuin perinteiset lajit”, painottaa säätiön toimitusjohtaja Jukka Hako.

Yhteistyö SEUL ry:n kanssa käynnistyi vuoden 2018 lopulla ja jatkuu vuoden 2020 loppuun asti. Säätiö tukee hankkeen aikana liiton valmennustoiminnan kehittämistä yhteensä 18 000 eurolla. SEUL ry toimii suomalaisen kilpapeliurheilun keskusjärjestönä tehtävänään kehittää ja tuoda esiin elektronista urheilua sekä jäsenistönsä toimintaa.

”E-urheilu on nopeasti kehittyvä laji, jossa optimaalinen harjoittelu ja valmennus hakevat vielä muotoaan. Apurahalla rakennetaan maajoukkueleirityksiä e-urheilijoille yhdessä urheiluopisto Pajulahden kanssa. Valmentajakoulutusten kehittäminen ja järjestäminen tapahtuu urheiluopistolla, ja tämän yhteistyön rakentaminen sekä kehittäminen eteenpäin on meille tärkeää. Kartoitamme samalla optimaalisten tukitoimien kehittämistä pelaajia varten”, kertoo SEUL ry:n valmentajakoulutushankkeen työntekijä Aapo Räntilä.

Para e-urheilun nostaminen tasavertaiseen asemaan muiden vammattomien urheilijoiden kanssa on lisäksi SEUL ry:lle tärkeä työsarka. ”E-urheilussa kaikki ovat yhdenvertaisia. Liiton ja Pajulahden rakentamat leirit ja tukitoimet koskevat myös yhtäläisesti para e-urheilijoita. Yhdessä urheiluopiston kanssa kartoitamme myös mahdollisuuksia osallistaa vammaisia ihmisiä lajin pariin yhä enemmän”, jatkaa Räntilä.

Räntilä kertoo Urheiluopistosäätiön olevan heille uusi tuttavuus, mutta kokevat säätiön toiminnan erittäin tärkeäksi. ”Vaikka e-urheilu onkin ollut paljon esillä suurten palkintosummien takia, on todellisuus erilainen. Laji on vielä suhteellisen pieni, mutta kasvaa nopeasti. Pelaajan arki huippujen takana saattaa usein olla karua ja hyvin yksinäistä puurtamistakin. Huipulle pääseminen on vaikeaa ja matka sinne erittäin haasteellinen. Urheiluopistosäätiön tuella pystymme parantamaan e-urheilijoiden tavoitteellista matkaa kohti huippua”, sanoo Räntilä.

Lajin suosio kasvanut

E-urheilu on lähtenyt maailmanlaajuisesti räjähdysmäiseen kasvuun viimeisen viiden vuoden aikana. Turnauksien palkintopotit ovat noussee muutamissa vuosissa sadoistatuhansista euroista kymmeniin miljooniin euroihin, uusia kilpailullisia pelejä pyritään luomaan nyt enemmän kuin koskaan, peleillä on harrastajia useita satoja miljoonia ja pelaamisesta kiinnostuneita seuraajia on jo yli puoli miljardia ympäri maailman.

”Lajin kova kasvu on luonut myös tarpeen luoda erilaisia normeja sekä esimerkiksi kehittää koulutusta, kasvatusta ja seuratoimintaa. Suomi on eräänlainen edelläkävijä uuden ajan e-urheilun harrastuskulttuurin rakentamisessa. Meillä tehdään tällä hetkellä paljon laadukasta tutkimustyötä kokonaisvaltaisen valmennuksen kehittämiseksi sekä kehitystyötä monipuolisen ja kehittävän e-urheilun harrastamisen mahdollistamiseksi aina junioritoiminnasta koulu- ja seuratoimintaan, puolustusvoimista korkeakouluun ja siitä ammattilaisuraan asti”, kertoo Suomen Elektronisen Urheilun Liiton varapuheenjohtaja Otto Takala.

Takalan mukaan on tärkeää luoda harrastukselle normeja ja turvallisia toimintaympäristöjä jalkauttamalla lajiin esimerkiksi tuoreimmat tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat, pelaajalisenssit, vakuutukset ja doping-säädökset. Samoin hän pitää tärkeänä kouluttaa lajiin vihkiytyneitä ohjaajia ja valmentajia sekä luoda pelaajapolkuja ja synnyttää urheiluseuratoimintaa, jotta kasvatuksen piirissä tapahtuva tavoitteellinen harrastaminen mahdollistuisi.

”Teemme paljon töitä sen eteen, että elektronisen urheilun harrastus- ja kilpailukulttuuri saataisiin muutettua entistä terveellisemmäksi, turvallisemmaksi ja yhteisöllisemmäksi”, jatkaa Takala.

E-urheilu tuo ihmisiä ympäri maailman yhteen

Ammattimaiseen e-urheiluharjoitteluun ollaan tuomassa yhä enemmän uudenlaista kulttuuria, joka pitää sisällään kokonaisvaltaista ihmisen suorituskyvyn kehittämistä ja sen ylläpitämistä. ”Elektroninen urheilu ymmärretään vielä liian usein hyvin passiivisena ja huonoihin elämäntapoihin johtavana ongelmana, mutta itse kilpailutoiminnan ja huippu-urheilun todellisuus on yhä useammin toinen. Kilpailun kehittyessä ja tiukentuessa, kilpailuja ratkaiseviksi tekijöiksi muodostuvat usein kilpailijoiden pelin ulkopuoliset ominaisuudet, kuten henkiset voimavarat ja paineensietokyky”, kertoo Takala.

E-urheilu tarjoaa parhaimmillaan, niin sanotun perinteisen urheilun tapaan, lukemattoman määrän erilaisia tunteita, elämyksiä ja elinikäisiä ystävyyssuhteita. ”E-urheilu tuo ihmisiä ympäri maailman sukupuoleen, etniseen taustaan, uskontoon, vakaumukseen, toimintakykyyn, ikään tai seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta lähemmäksi toisiaan. Globaalin toiminnan myötä myös esimerkiksi kielitaito kehittyy ja kulttuurien välinen ymmärrys paranee”, sanoo Takala.

Grail Quest -tapahtuma järjestettiin Turussa, Kupittaan Palloiluhallissa 18.-20.10.2018. Tapahtumassa pelattiin mm. Tekken 7 eSM-turnaus. Kuvaaja: Otto Virtanen / SEUL ry Kuva: Otto Virtanen, SEUL ry / Grail Quest -tapahtuma

Muut tarinat