Heta Tuuri valmistautuu uuteen hyppykauteen

Heta Tuuri on yksi Suomen kovimmista korkeushyppääjistä, joka on kivunnut palkintopallille kansallisissa kisoissa useasti niin sisä- kuin ulkoradan kilpailuissa. Tulevaisuuden tavoitteena hänellä ovat kansainväliset kisat kuten EM-kilpailut ja olympialaiset. Mitä hänelle kuuluu näin kisakauden kynnyksellä?

”Tällä hetkellä kärsin pienestä loukkaantumisesta, luumustelmasta, ja tämä vaikuttaa jonkin verran harjoitteluun. Tavallisesti tähän aikaan harjoituskaudesta tehtäisiin enemmän iskuttavaa harjoittelua eli hyppyjä ja loikkia, mutta nyt nämä on korvattu esimerkiksi juoksulla sekä voimaharjoittelulla. Tällä hetkellä tehdään siis kaikenlaista kivutonta harjoittelua. Keskimäärin harjoittelen 8 kertaa viikossa, noin 15-16 tuntia kaiken kaikkiaan. Tähän kokonaisuuteen kuuluvat sekä kovat treenit että kevyemmät ja palauttavammat harjoitukset”, kertoo Tuuri.

Mentaalipuolen harjoittelua Tuuri kertoo kokeilleensa Yhdysvalloissa, jossa hän opiskeli ja harjoitteli vuosina 2015-2019: ”Minulla oli urheilun osalta vaikeampi jakso silloin ja urheilupsykologin kanssa juttelusta sai ehdottomasti apua. Suurin oppi oli urheiluun suhtautumisessa – se saa olla vakavaa ja sitä saa tehdä tosissaan, muttei ryppyotsaisesti”.

Entäpä muut urheilijan elämään tiiviisti kuuluvat osa-alueet, ravinto ja palautuminen?

”En noudata mitään tiukkaa dieettiä, ainoa josta pidän tarkkaan huolta, on riittävä proteiinin saanti. Talvikaudella syön aika paljon hiilihydraatteja pastan ja riisin muodossa, mutta kisakaudella nämä vaihtuvat runsaampaan määrään kasviksia”, valottaa Tuuri.

”Palautumiseen kuuluvat tietysti palauttavat harjoitteet, jotka ovat olennainen osa harjoitusohjelmaani. Lisäksi palautumista vauhdittavat palautushousut, omassa käytössä oleva lihashuoltovasara ja säännölliset käynnit hierojalla. Unen laatuakin olen alkanut seurata Oura-sormuksen avulla, jonka otin vuodenvaihteessa käyttöön”, kertoo Tuuri. 

Tekniikka testiin kesäkuun kisarupeamassa

Talven treenien purevuutta pääsee testaamaan jo piakkoin alkavalla kisakaudella. ”Kesäkuun osalta kalenteri alkaa olla jo aika täynnä, ohjelmassa on Motonet GP:n kisoja, Paavo Nurmi Games ja Korkeuskarnevaalit. Toivotaan että kaikki kisat päästään järjestämään suunnitelmien mukaan”, toivoo Tuuri.

Tuuri kokee, että suurimmat kehityskohteet korkeushyppääjänä liittyvät tekniikkaan: ”Kaikkia tekniikan osa-alueita pitäisi vielä kehittää, mutta erityisesti kaarrekallistuksen juokseminen sekä ponnistuksen ylöspäin suuntaaminen ovat sellaisia juttuja, joihin kiinnitetään juuri nyt erityistä huomiota”. Kisahermot hän sen sijaan mainitsee suurimmaksi vahvuudekseen: ”Pystyn pitämään hermoni kurissa vaikeissa kisoissa, eli silloin kun ylityksiä tulee kolmansilla yrityksillä ja eteneminen on tahmeaa. Lisäksi pystyn melko helposti pitämään kisavirettä ja tasaista suorittamista yllä pidemmänkin kisakauden ajan.”

Tuuri sai tälle vuodelle Urheiluopistosäätiön apurahan. ”Tuki tulee kyllä ehdottomasti tarpeeseen ja olen siitä hyvin kiitollinen. Tarkoituksena olisi päästä käyttämään apuraha Pajulahdessa leireilyyn, mutta korona vaikuttaa siihen millä aikataululla suunnitelman pääsee toteuttamaan – niin kuin kaikkeen muuhunkin”, huokaa Tuuri. 

Luitko jo nämä?